Vecka 28

Postat av Martina den 2010-10-28 01:28:24


Då har jag gått in i vecka 28, den här veckan känner jag mig inte lika positiv längre..
Jag är less riktigt less kan jag tala om för er!
 3 månader återstår = 90 dagar exakt ja som igentligen kommer gå ganska snabbt men så som det brukar känns dom sista graviditets månaderna som en evighet.
Mamma kläderna passar knappt längre, känner mig som en strandad val,  svullna och onda fötter som smärtar vid varenda steg man tar, ont i rygg så man knappt kan röra sig, humörsvängningar!
 Ja som sagt jag är less på att vara gravid nu!

Men samtidigt är det helt jäkla underbart att känna lillens sparkar och hur hon/ han vrider,vänder och buffar och har sig därinne.

Just nu har vi speciellt två höjdpunkter vi ser fram imot innan bebis kommer:

* Barnrummet blir klart så vi kan börja inreda till Alexander och bebis (som kommer dela rum)
* 3d/4d ultraljud på Tittutkliniken den 8 Nov 






Vecka 28

Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård. Det kan komma när du går fort eller är kissnödig. En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder, för att den ska släppa behöver du stanna upp. Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare. Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den takt som det ska och att kroppens värden är goda. Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen, när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Barnet: Barnet väger nu cirka 1000 gram och längden är omkring 35 centimeter och fötterna mäter fem centimeter. Hårstråna på huvudet är ganska långa. Mjölktänderna under tandköttet är färdiga. Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma. Vad tror du att ditt barn drömmer om?


Graviditet 3 | 1 k o m m e n t a r e r

Kommentarer
Postat av: Jasmin Burrau

Hej! Kul att hitta till din blogg... jag är just nu i vecka 25, och det är INTE kul någonstans, håller med dig om att det känns typ som en evighet kvar...

Fina barn och fin blogg!



// Jasmin

2010-10-28 @ 20:36:07
URL: http://jasminsnall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Till bloggens startsida


Välkommen till mig!

Jag som skriver här inne heter Martina och är 24år. Jag är tillsammans med min stora kärlek Gonzalo sedan 2004 och vi är stolta föräldrar till Stephanie 030524, Alexander 090919 och Emelie 110116.
Vi bor norr om Stockholm i vår bostadsrätt och här trivs vi väldigt bra!

I bloggen får ni följa glimtar från vår vardag och jag skriver mycket om familjelivet, shopping, inredning, matlagning och fotar mycket.


KONTAKT [email protected]




♥ ♥ ♥




S T E P H A N I E emy
född 23 maj 2003 | 3035g 49cm




A L E X A N D E R rodrigo
född 19 september 2009 | 3350g 50cm




E M E L I E celine
född 16 januari 2011 | 3390g 49cm


♥ ♥ ♥








Emelie 17 månader
Emelies 1års kalas!
Emelie går!
Emelie 12 månader
Emelie 1 år
Emelies så tissingar
La luna
Dom första vingliga stegen
Emelie 11 månader
Första besöket på förskolan




Alexander
Allmänt
Emelie
Graviditet 3
Resor
Stephanie
Utflykter



♥ ♥ ♥



2 0 1 1
Januari · Februari · Mars · April
Maj · Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December



2 0 1 0

Maj · Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December