Vecka 27

Postat av Martina den 2010-10-21 14:13:42



Inatt har jag haft ont i magen, kanske cystan som spruckit *önsketänkande* men det ska tydligen göra jätte ont.. men inte alltid så jag hoppas självklart att det inte ska göra ont.

Har köpt tabletter mot halsbränna idag för nu har jag står inte ut längre då jag haft det  i två dagar nu, hemskt!

Ont i ryggen har jag fortfarande men annars mår jag bra, 97 dagar kvar till bebis!



 Vecka 27

Kroppen: Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln. För många fortsätter brösten att vara spända och lite ömma under hela graviditeten och det kan rinna lite vätska från dem. Extra fett lagras i brösten och dess körtlar växer.
Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen.
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.

Barnet: Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.
Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Barnet väger mellan 900 gram och ett kilo. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.

Förlossningsförberedelse:
För att ha gott om tid att mentalt och fysiskt förbereda sig inför förlossningen är det bra att boka en kurs nu. Det finns mycket att välja på, till exempel yoga, vattenträning eller profylax. Innan ni väljer kurs så prata med din partner om vad ni behöver och vill ha. Profylax fokuserar till exempel mycket på partnerns roll medan yoga kan vara bra fysisk träning.

 Källa: Familjeliv.se

 


Graviditet 3 | 2 k o m m e n t a r e r

Kommentarer
Postat av: Matilda - Livet som ung shoppinggalen tvåbarnsmamma

Vad kul att du kommenterade min blogg nu, jag har nämligen letat efter din blogg men mindes inte namnet så nu har jag lagt till dig på bloglovin istället :)



sv; Ja det var riktigt kallt imorse, jag huttrade hela vägen hem och han tänka att jag hellre dör av värme än av att förfrysa. Is och blåst, njae inte en jättehit.

2010-10-21 @ 16:47:59
URL: http://majbebis08.blogg.se/
Postat av: Nicole - mamma till C

:)

2010-10-22 @ 11:54:55
URL: http://nicoleb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Till bloggens startsida


Välkommen till mig!

Jag som skriver här inne heter Martina och är 24år. Jag är tillsammans med min stora kärlek Gonzalo sedan 2004 och vi är stolta föräldrar till Stephanie 030524, Alexander 090919 och Emelie 110116.
Vi bor norr om Stockholm i vår bostadsrätt och här trivs vi väldigt bra!

I bloggen får ni följa glimtar från vår vardag och jag skriver mycket om familjelivet, shopping, inredning, matlagning och fotar mycket.


KONTAKT [email protected]




♥ ♥ ♥




S T E P H A N I E emy
född 23 maj 2003 | 3035g 49cm




A L E X A N D E R rodrigo
född 19 september 2009 | 3350g 50cm




E M E L I E celine
född 16 januari 2011 | 3390g 49cm


♥ ♥ ♥








Emelie 17 månader
Emelies 1års kalas!
Emelie går!
Emelie 12 månader
Emelie 1 år
Emelies så tissingar
La luna
Dom första vingliga stegen
Emelie 11 månader
Första besöket på förskolan




Alexander
Allmänt
Emelie
Graviditet 3
Resor
Stephanie
Utflykter



♥ ♥ ♥



2 0 1 1
Januari · Februari · Mars · April
Maj · Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December



2 0 1 0

Maj · Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December