Vecka 21 (Hunger)

Postat av Martina den 2010-09-10 23:47:44


Då är jag i 20 fulla veckor och gått in i vecka 21 = Halva tiden har gått!
Jag har varit på besök hos barnmorskan och jag ligger fortfarande många kilon minus så hon sa åt mig att ÄTA ja så det gör jag nu men mest onyttigt så det ska jag försöka lägga om men aptiten är tillbaka och jag har gått upp 2-3kg av dom jag gått ner så det är bra.

Alla mina värden är bra och Alexander fick hoppa upp på sängen med mig och lyssna på bebisens hjärtljud  *mys*
Sen fick jag testa mitt urin och det var bra det med = ingen äggvita.

Jag frågade lite om cystan och hon sa att den är inte farlig men eftersom den är ganska stor ( 86 mm * 73 mm)
så måste dom titta nu på det här extra ultraljudet den 17 om den vuxit eller krympt. Risken är om den växer så kan bebisen riskera att födas för tidigt. Ja vi får se vad doktorn säger nu den 17, G har tagit ledigt och följer med iallafall så det känns skönt.

Slutligen fick jag ett papper med nya tider enda till Januari och så fick jag mitt modersintyg som jag måste skicka in till försäkringskassan.

Men bebisen mår jätte bra sa hon och jag har jätte bra värden och det enda jag ska fokusera på är maten så det känns bra.




Vecka 21

Kroppen:
Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern. Det kan man avhjälpa genom att dricka mycket, på så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och mineralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytande medicin som neutraliserar magsyran.

Fostret: Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln. Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Nervcellerna utvecklas framför allt under veckorna 10–20. Detta är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten. Barnet är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför din mage.

 




Graviditet 3 | 0 k o m m e n t a r e r

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Till bloggens startsida


Välkommen till mig!

Jag som skriver här inne heter Martina och är 24år. Jag är tillsammans med min stora kärlek Gonzalo sedan 2004 och vi är stolta föräldrar till Stephanie 030524, Alexander 090919 och Emelie 110116.
Vi bor norr om Stockholm i vår bostadsrätt och här trivs vi väldigt bra!

I bloggen får ni följa glimtar från vår vardag och jag skriver mycket om familjelivet, shopping, inredning, matlagning och fotar mycket.


KONTAKT [email protected]




♥ ♥ ♥




S T E P H A N I E emy
född 23 maj 2003 | 3035g 49cm




A L E X A N D E R rodrigo
född 19 september 2009 | 3350g 50cm




E M E L I E celine
född 16 januari 2011 | 3390g 49cm


♥ ♥ ♥








Emelie 17 månader
Emelies 1års kalas!
Emelie går!
Emelie 12 månader
Emelie 1 år
Emelies så tissingar
La luna
Dom första vingliga stegen
Emelie 11 månader
Första besöket på förskolan




Alexander
Allmänt
Emelie
Graviditet 3
Resor
Stephanie
Utflykter



♥ ♥ ♥



2 0 1 1
Januari · Februari · Mars · April
Maj · Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December



2 0 1 0

Maj · Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December