Vecka 39

Postat av Martina den 2011-01-13 10:57:00



Har nu gått in i vecka 39 (38+0) och den här veckan känner jag en stor skillnad jag har mer ont i kroppen och jag kan knappt gå, skulle behöva kryckor men vad gör det för nytta när jag har en liten kille på snart 16månader här hemma?
Tycker även att min mage sjunkit så kanske har lillan bestämt sig för att för att va ruckbar eller ännu bättre, fixerat sig?

 Jag tar det så lugnt som möjligt och vi håller oss mest hemma och tack och lov så har jag Gonzalo som handlar
mat på väg hem från jobbet så jag slipper ta mig ut med barnvagn och gå i den tunga snön.

Men om vi ska prata om den största skillnaden så är det att lillan sedan några dagar tillbaka är extrem lugn, igår vart jag nästan rädd för lillan har knappt rört sig på en hel dag även om jag buffar till magen lite så får jag inget svar  så jag la mig i ett varmt bad för då brukar hon vakna till men även där fick jag inget svar... men sen på eftermiddagen så började hon röra sig där inne.

Har även läst på lite  då jag inte har något minne från förra graviditeterna om det här och lugnande nog stog det att det är helt normalt att barnet blir betydligt lugnare nu den här tiden då han/hon samlar kraft inför förlossningen.


Förlossningen är jag inte så nervös inför eller det har varit lite bergochdalbana med dom känslorna för några veckor sen var jag jätte nervös för jag kommer ihåg lite väl mycket från sonens förlossning..
Men nu har jag börjat slappna av och har precis samma känsla som innan förlossningen med både dottern och sonen "jag tar det som det kommer"

Jag har haft väldigt "bra" förlossningar, med dottern kom jag in och var mellan 7-8cm öppen och sonen kom jag in och var 9cm öppen och jag hann bara va på förlossningen 2 tim med båda.
Med dottern hade jag ingen smärtlindring alls och med sonen fick jag lustgas som jag ratade ganska snabbt då det var som att andas vanlig luft... men alla kvinnor reagerar olika på den så den kan likaväl fungera jätte bra på någon annan.

det som är jobbigt är att mina förlossningar gått ganska snabbt och då blir smärtan väldigt intensiv på slutet och dom har fått hålla imot båda barnen för det inte ska gå för snabbt att komma ut.

Jag har inte skrivit något förlossningsbrev men det har jag inte gjort innan heller men jag är ganska spontan och tar det som det kommer dock så har jag två "krav" jag vill ha smärtlindring när dom syr efteråt för det fick jag inte med Alexander och det gjorde ont!
Sen ska man kissa om det är 1-2tim efter förlossningen och jag tycker alltid man blir så stressad och jag har svårt att kissa efter då det inte är det första man vill efter en förlossning men ja det har ju sin anledning varför man ska göra det...
Med Stephanie vart jag tappad och det var inge vidare och med Alexander kunde jag kanske efter 2tim kissa själv och jag vill att dom ger mig tid så jag även får göra det själv den här gången också.
Men känner mig ganska lugn iallafall och tar förlossningen som den kommer.



Ja ni 13 dagar är det kvar till bf och kanske kortare om hon väljer att kika ut lite tidigare. Hos Gonzalos familj är det vadslagning med pengar som gäller, haha nädå jag känner mig verkligen inte stressad!! :)

Många längtar med spänning och dagarna är räknade snart är vår älskade lilla tjej här ♥




Vecka 39

Kroppen: Bestäm dig för att du är klar att föda ditt barn! Nu är du klar med förberedelser och du är redo. Känslomässigt känner man ofta blandade känslor, man är otålig samtidigt som man kan känna rampfeber.
Livmodertappen har i regel börjat mogna och mjukats upp för att underlätta förlossningsarbetet, i vissa fall försvinner den helt. Slemproppen kan lossna, men det är ingen garanti att förlossningen är på gång. Om den lossnar i tidigt skede kan den till och med återbildas. Slemproppen bildas i vecka fyra för att skydda ingången till livmoderhalsen. Den kan vara alltifrån genomskinlig i en geléaktig konsistens till brun-, röd- eller grönfärgad. Den kan även komma ut i små omgångar och vissa märker inte ens av den.

Barnet: Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältningssystemet och celler från tarmväggen. Barnet förbereder sig att födas genom att samla på sig extra mycket energi för att klara sig under förlossningen och de första levnadsdygnen innan mjölkproduktionen kommit igång.





Graviditet 3 | 0 k o m m e n t a r e r

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Till bloggens startsida


Välkommen till mig!

Jag som skriver här inne heter Martina och är 24år. Jag är tillsammans med min stora kärlek Gonzalo sedan 2004 och vi är stolta föräldrar till Stephanie 030524, Alexander 090919 och Emelie 110116.
Vi bor norr om Stockholm i vår bostadsrätt och här trivs vi väldigt bra!

I bloggen får ni följa glimtar från vår vardag och jag skriver mycket om familjelivet, shopping, inredning, matlagning och fotar mycket.


KONTAKT [email protected]




♥ ♥ ♥




S T E P H A N I E emy
född 23 maj 2003 | 3035g 49cm




A L E X A N D E R rodrigo
född 19 september 2009 | 3350g 50cm




E M E L I E celine
född 16 januari 2011 | 3390g 49cm


♥ ♥ ♥








Emelie 17 månader
Emelies 1års kalas!
Emelie går!
Emelie 12 månader
Emelie 1 år
Emelies så tissingar
La luna
Dom första vingliga stegen
Emelie 11 månader
Första besöket på förskolan




Alexander
Allmänt
Emelie
Graviditet 3
Resor
Stephanie
Utflykter



♥ ♥ ♥



2 0 1 1
Januari · Februari · Mars · April
Maj · Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December



2 0 1 0

Maj · Juni · Juli · Augusti · September
Oktober · November · December